Tuesday 29 January 2013

0 pendirian



ada kawan marahkan aku kerana
aku memperlekehkannya suka menjual barang-barang kegemarannya
tujuan kawan aku tu menjual barangnya pula ialah kerana
duitnya tidak berapa cukup untuk membeli barangan kegemarannya lain
dan dalam membuat sesuatu perkara juga
kawan aku tu tidak bersungguh-sungguh

aku kununnya jenis yang berpendirian
apa sahaja yang aku inginkan
pasti akan aku usahakan hingga tercapai
cuma antara cepat atau lambat sahaja aku dapat
kununnya aku ni jenis yang bersungguh-sungguh atau 'extreme'
di dalam hendak dapatkan sesuatu

malangnya sekarang
apabila aku mula memahami sedikit sebanyak tentang agama ALLAH yang dibawa oleh junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW
tak dapat pula aku bersungguh-sungguh
bersungguh-sunguh di dalam mengikhlaskan segala ibadah dan perbuatan kerana ALLAH SWT
bersungguh-sungguh di dalam mengekang nafsu umarah di dalam hati
bersungguh-sungguh di dalam menegakkan hak-hak ALLAH dan RASUL di dalam diri
bersungguh-sungguh tunduk atau merendahkan hati hanya kepada ALLAH
bersungguh-sunguh di dalam melaksanakan sunah-sunah Rasullallah SAW di dalam kehidupan seharian
bersungguh-sungguh di dalam membaca al quran ,menghayati makna-maknanya dan cuba mengamalkannya semampu yang mungkin di dalam kehidupan

mungkin itulah bezanya
apabila niat sesuatu perkara itu kerana riak takebur bangga diri
dan niat ikhlas mencari rahmat dan redha ALLAH SWT semata-mata

jadi aku mengajak diri aku sendiri dan para pembaca blog MK
marilah kita perbetulkan semula niat kita di dalam setiap amal perbuatan seharian
ikhlas hanya ALLAH SWT
dan janganlah sekali-kali kita menduakan ALLAH SWT walaupun dengan diri kita sendiri rujuk sini
sama-samalah kita tingkatkan mentauhidkan ALLAH SWT di dalam hati kita
dengan memperbanyakkan mengingati ALLAH samaada dengan solat atau zikrullah

wallahhualam

in sya allah ...

0 comments:

Post a Comment

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)

aku adalah sepertimana sangkaan hambaku dan aku bersama denganya ketika ia mengingati aku .jika ia ingat kepada aku di dalam hatinya ,aku ingat kepadanya di dalam hati ku .dan jika ia ingat kepada ku di khalayak ramai ,nescaya aku pun ingat kepadanya dalam khalayak ramai yang lebih baik .dan jika ia mendekati kepada ku sejengkal ,aku pun mendekatinya sehasta .dan jika ia mendekati ku sehasta ,nescaya aku mendekatinya sedepa .dan jika ia datang kepada ku berjalan ,maka aku datang kepadanya sambil berlari
(hadis qudsi riwayat syaikhan dan tarmizi dari abu hurairah ra)

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar-Ra'd 13:28)

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).(Al-Baqarah 2:152)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular posts

 

mencari kebenaran Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates